Dr. Shinya… ik had nog nooit van hem gehoord. Ik wist alleen dat hij een fervent voorstander is van het drinken van Kangen water. In zijn boek leerde ik een toegewijd arts kennen die mij met zijn passie wist te overtuigen om opnieuw in mijn veggie kookboeken te duiken. Vanaf nu vraag ik me bij elke zoete “zonde” met een glimlach af: “Wat zou Dr. Shinya hiervan zeggen?”

Dr Shinya

Wie is Dr. Shinya?

  • pionier op het vlak van gastro-intestinale endoscopie
  • uitvinder van de techniek die de verwijdering van darmpoliepen mogelijk maakt zonder invasieve chirurgie.
  • voormalig hoofd Endoscopisch Centrum in New York
  • voormalig professor in de heelkunde in New York
  • vice-voorzitter Japanse Medische Associatie in de USA
  • schreef de boeken “The Enzyme Factor”, “The Microbe Factor” en “The Enzyme Factor 2”

Het boek “De Enzymfactor”: op zoek naar de sleutel van een goede gezondheid

boek the enzyme factor

Dr. Shinya onderzocht – als maag- en darmspecialist – reeds honderdduizenden maag- en darmstelsels.

Zijn klinische praktijk leerde hem dat datgene wat we eten en drinken cruciaal is voor onze gezondheid. Maar ook wanneer en hoe vaak we iets eten zijn van belang.

In zijn boek “The Enzyme Factor” illustreert hij hoe volgens hem enzymen de sleutel zijn voor een gezond leven. De moderne maatschappij is echter gekenmerkt door factoren die onze enzymen uitputten: voedsel dat verwerkt is en veel chemische additieven bevat, overmatig gebruik van medicijnen, alcohol, electrosmog, stress …

Welke voeding is volgens Dr. Shinya goed voor ons?

Voeding rijk aan enzymen

Enzymen spelen volgens Dr. Shinya een cruciale rol in onze gezondheid. Ze zijn belangrijk voor de vertering en opname van voedingsstoffen en voor het algemeen behoud van onze gezondheid. Hoe verser groenten, fruit, vlees en vis zijn, hoe meer enzymen ze bevatten. Aangezien enzymen gevoelig zijn voor hitte, gaan meer en meer enzymen verloren naarmate je iets langer kookt. Het probleem van ons huidig voedingspatroon is dat we te vaak verwerkte producten eten, die al hun oorspronkelijke kwaliteiten in het productieproces verloren zijn.

Dr. Shinya’s tips:

  • Eet fruit niet als dessert maar wel een half uur voor elke maaltijd. Fruit zit boordevol enzymen en helpt bij de vertering. Bovendien verhoogt het de bloedsuikerspiegel en voorkomt het dat we ons overeten.
  • Stoom groenten of blancheer ze gedurende 2 minuten. Hierdoor blijven enzymen beter bewaard.

Voeding rijk aan antioxidanten

Naast het feit dat verse voeding veel enzymen bevat, is ze bovendien niet geoxideerd. Oxidatie vindt plaats wanneer een materie met zuurstof bindt. Een voorbeeld hiervan is wanneer we iets bakken en de gebruikte olie verkleurt en zwart wordt. Of appelen en aardappelen die bruin worden kort nadat ze geschild werden. Dit is allemaal toe te schrijven aan oxidatie, het effect van zuurstof die in de lucht zit. Wanneer we dit geoxideerd voedsel eten, worden vrije radicalen gevormd in het lichaam. Deze kunnen het DNA in cellen aantasten en zo gezondheidsproblemen veroorzaken.

Dr. Shinya’s advies:

  • 85-90% plantaardig eten versus 10-15% dierlijk
  • Vers en ongeraffineerd voedsel in de natuurlijke staat
  • Vermijd melk en zuivelproducten
  • Vermijd margarine en gebakken voedsel
  • Kauw goed en eet kleine maaltijden

Wat zegt Dr. Shinya over water?

Waarom is water belangrijk?

Als je jouw gezondheid ernstig wil nemen, denk dan aan jouw lichaam beginnend bij het cellulaire niveau. De cellen in ons lichaam vernieuwen zich continu. De nieuwe cellen worden gemaakt van de voeding en het water dat we op dagelijkse basis innemen. We kunnen dus zeggen dat de kwaliteit van ons voedsel en water dat we consumeren onze gezondheid bepaalt.

Water heeft vele functies in het lichaam zoals:

  • de bloedstroom verbeteren
  • het metabolisme bevorderen
  • de activatie van bacteriële darmflora en enzymen
  • de afvoer van afval- en gifstoffen

“Hoe goed de voeding die je eet ook is, als je ze niet goed kan uitscheiden, produceert ze toxines in de darm. Daarom zullen mensen die niet voldoende drinken gemakkelijker ziek worden.”

Dr. Shinya

Hoeveel water kunnen we best drinken?

Volwassenen zouden dagelijks minimum 1,5 tot 2 liter (= 6 tot 8 grote glazen) water moeten drinken. Dit zijn uiteraard algemene vuistregels. De hoeveelheid water die een persoon nodig heeft, hangt ook bijvoorbeeld af van zijn of haar lichaamsomvang en leeftijd. Volgens Dr. Shinya zijn er, net zoals dat bij eten het geval is, bepaalde tijdstippen die het best geschikt zijn om te drinken. Zo is zijn advies om water als volgt te drinken:

  • 250 tot 750 ml ’s ochtends onmiddellijk na het ontwaken
  • 500 tot 750 ml 1 uur voor de lunch
  • 500 tot 750 ml 1 uur voor het avondeten

Dr. Shinya’s tips:

  • Drink niet of maximum 1 glas water tijdens de maaltijd. Op die manier ben je verplicht om voldoende te kauwen (30 tot 50 maal per hap) wat de spijsvertering en dus de opname van voedingsstoffen bevordert.
  • Eet of drink ten laatste 5 uur voor het slapengaan. Op warme dagen kan je nog een groot glas water drinken ongeveer 1 uur voor het slapengaan.
Kangen water

Wat is gezond water?

Dr. Shinya pleit voor het gebruik van een filter- en ionisatietoestel om leidingwater van ongewenste chemische substanties, zoals chloor, te zuiveren. Bovendien wordt door het elektrolyse proces binnenin dit toestel het water alkalisch en krijgt het een sterke antioxidant werking dankzij de productie van actief waterstof. Daarom raadt Dr. Shinya al zijn patiënten aan om Kangenwater te drinken.

“Kangenwater is het beste drinkwater omdat het een ongeëvenaarde kracht heeft voor hydratatie, detox en antioxidatie.”

Dr. Shinya

Dr. Shinya’s 7 gouden regels voor een goede gezondheid

  • Volg het Shinya voedingspatroon
  • Drink Kangenwater
  • Doe regelmatig een detox
  • Doe aan gematigde lichaamsbeweging – aangepast aan jouw leeftijd en fysieke conditie
  • Neem voldoende rust (20 tot 30 min na de lunch of korte powernaps van 5 min doorheen de dag)
  • Mediteer
  • Leef vreugdevol en liefdevol